Monday, February 28, 2011

resepi ketupat sotong

bangun jek pagi tadi terasa nak makan ketupat sotong ..dah lama nak makan ..tapi disebabkan aku buzy tahap ultramen taro ... tak sempat nak buat ... tapi hari nie aku usahakn jugak nak masak ketupat sotong  dan akhirnye ... inilah hasilnye ... sungguh yummy ........

Bahan-bahan ( 10 ekor )

  • 10 ekor sotong sederhana besar
  • 1 cawan beras pulut
  • 2 cawan santan sederhana pekat
  • 1 keping gula melaka
  • sedikit garam
  • gula secukupnya
  • sehelai daun pandan
  • 10 batang lidi- 3-4cm panjang

Cara-cara

  1. Bersihkan beras pulut. Rendam dengan santan selama 30 minit. Toskan beras. Santan bekas rendam beras tu dimasukkan ke dalam periuk.
  2. Bersihkan sotong. Keluarkan kepalanya.
  3. Isikan beras pulut ke dalam sotong 1/3 penuh. Tutupkan dengan kepala sotong. Cucuk dengan lidi supaya kepala tak tercabut. Masukkan ke dalam periuk yang ada santan tadi.
  4. Masukkan garam, gula melaka dan daun pandan. Masak sehingga pekat.
  5. Ambik sikit kuah tadi dan rasa sama ada dah cukup manis atau tidak. Kalau belum manis bolehlah ditambah dengan gula. 
 tadaaa....ini lah hasil nye ....yummmyyyy


p/s - ketupat sotong nie makanan tradisi orang kelantan .... rasanya manis ..macam orang kelantan yang manis manis ... 

5 comments:

Kaseh said...

eyna ko baik kan.. ko buatkan aku lompat tikam yg paling sedap didunia buleh? hehehehehe

eyna azmi said...

ko nak makan ke ...? nanti aku buatkan lagi ...

Kaseh said...

uishh nakkkk..muehehehe

jai jaibiz said...

wehh aku nak g pj minggu nih, mu wat lompat tikam dehh...aku g makan jah...hahaha

leyzajamil said...

hmm kecur liur sy tgk ketupat sotong ni..nak buat mcm malas..