Wednesday, February 16, 2011

RESEPI KUIH PUTERI AYU

Hari nie eyna azmi nak kongsi resepi kuih puteri ayu dengan korang semua ... ok ..ambik pen dan kertas salin ni ...

Bahan-bahan ( 40 biji (bergantung pada saiz acuan) )

  • 5 biji telur (saiz kecil)
  • 250gm tepung gandum
  • 300gm gula
  • 2 camca teh ovallate
  • 1 camca teh baking powder
  • 250ml santan
  • Pewarna hijau
  • 2 camca teh paste pandan
  • Kelapa putih secukupnya (digaul dengan sedikit garam dan tepung ubi)

Cara-cara

  1. Panaskan kukusan.
  2. Pukul telur, gula dan ovallatte hingga kembang dan gebu.
  3. Masukkan santan, tepung gandum, baking powder, paste pandan dan pewarna. Kacau lagi hingga sebati.
  4. Sapu sedikit minyak pada acuan. Masukkan kelapa di bahagian bawah acuan dan mampatkan.
  5. Masukkan adunan dan kukus selama lebih kurang 5 minit.
  6. Setelah dikeluarkan dari kukusan, tunggu hingga sejuk sikit supaya senang dikeluarkan dari acuan. 
   tadaaaaaa...dah siap ... yummmy ....


kuih puteri ayu ..





plus 




white cofee



menu minum petang untuk petang nie .... 


kalau korang tak de masa nak masak kuih puteri ayu nie ... korang beli jek yang segera .... cam nie 


tadaaaaaa...senang kan ...masuk dalam bekas .... kukus ... tunggu untuk ngap jek ..


sambil sambil tunggu puteri ayu ni masak .... moh la kita Blog Walking dulu ....






p/s - HAMPEH ...ingatkan masak sendiri ...

9 comments:

FaKArePa!n said...

walaupun resepi sudah ada depan mata.. belum tentu saya dapat memasaknya sendiri.. haha

jom baca
Wajah baby face jangan disangka budak sekolah"

Kaseh said...

tau takper..mmg hampeh punn lalal..tapi tak gak..ko mmg bijakk..aku beria2 nak hapal resepi siap nak tanya ko kelapa parut nak letak time bila tapi pastu aku giveup...last2 sampai bawah rupa2nya bleh beli hahah nati aku carik..anak buah aku suka menda nih..

padlie said...

saya pilih resepi yang bawah..
sini susah nak dapat kelapa..

thanks for the recipe ya :)

Muhamad Firdaus Muhamad Khalid said...

sumpah sedap!!! my fav kowt...nak order....huhu..

eyna azmi said...

FakarePa!n-hahahah tau tak pe ...

kaseh - hahaha aku memng bijak ..aku tak de masa nak masak kuih + tak reti + bahan tak de + malas ..so aku beli je yang SEGERA kat pasaraya ... balik kukus sendiri ..pakai rice cooker ... senang ... tak payah pening pening ..rasa pun sama tau dengan yang buat sendiri

padlie _ pilih jgn tak pilih

eyna azmi said...

muhammad firdaus _ nak orderke? alamtnye tahun depan belum tentu dapat ...hang p cari kat supermarket yang SEGERA punya ..balik kukus jek

eyna azmi said...

muhammad firdaus _ nak orderke? alamtnye tahun depan belum tentu dapat ...hang p cari kat supermarket yang SEGERA punya ..balik kukus jek

ARC™ said...

oooo kuih tu namanya puteri ayu baru tauuuu

nadira shahid said...

sgt suke kueh ni, selalu nye beli kt pasar mlm je ;)