Tuesday, March 1, 2011

BELI PERABUT BERHUTANG LEPAS TU CABUT

beberapa bulan yang lalu ..aku pernah melihat seorang jiran berpindah keluar dengan membawa keluar sofa yang masih berbungkus dengan plastik .... masa tu dalam hati aku dah berkata kata dah ...nie mesti beli barang hutang pas tu cabut lari .... jahat nye aku berprasangka buruk kat orang .

hari nie ...pagi pagi lagi tokey kedai perabut datang ketuk pintu rumah tu ...

eh amoi ....tuan rumah nie mana pergi ? 

ohh ..kerja la tokey ..

haiyaaa....sudah 6 bulan tak bayar wa punya sofa oooo....

tapi ini orang baru pindah sini  la tokey ...baru 2 bulan ...

haiyyaaa  lain orang ka? sudah lari woooo ....wa lugi la ini macam ... hayyaaaa lugi oo lugi ..

tokey cina tu tepuk tepuk dahi sambil berlalu pergi ... dalam hati aku berkata .... betol la tekaan aku dulu masa dia pindah ...

kecian kat tokey kedai perabut tu .... kejam kan ..tak baik la buat orang cam tu .... kot ya pun nak beli berhutang ...bayarlah elok elok ..

11 comments:

jai jaibiz said...

salah tokey tu jugak, lepas bagi hutang kat org yg xtau hujung pangkal kerja pa, kat mana...

glitz said...

berani betul org tu bawak lari...
susah kalau takde 'kaki' nak intai pencuri perabot cam ni, sbb tokey mudah meluluskan beli perabot cam ni...

eyna azmi said...

jai jaibiz - tu lah pasai ..tapi tak baik la wat orang cam tu

eyna azmi said...

glitz - memang berani .... walaupun berjiran jarang sembang ngan dia ...tak mesra alam ...nasib baik dah pindah ..tapi yang tak nasib baik apek tu la

anntaj said...

kalau macam ni leh rugi...
yg bestnya yg bawak lari tu....
lepas ke org cam ni?

Ujang9897 said...

boleh ek mcm tue..

eyna azmi said...

anntaj - mesti kena punya ...mana nak lari ...ni mesti dah biasa buat nie

eyna azmi said...

ujang - boleh ...tu pun kalau ujang berani la ..ada berani ...hahaha

BLADE EDGE said...

Assalamualaikum...


saya just blogwalking kat sini. baru tahu pasal blog ni..

xde manusia yg blh lari dr hutang. jgn katakan masa kat dunia, esok2 masa kat akhirat lg la pulak..xde tempat kita blh lari. Allah tetap akan kira hutang kita yg blm berbayar tu kalau ada.

anyway kalau ada masa, silalah berkunjung ke blog saya.

happy blogging :-)


regards,
BLADE EDGE

Kaseh said...

bukan ke nak beli furniture skang dorang mintak ic..mana bleh lari sesuka ati kan...

YanaMIB said...

erk ada jugak org gitu ye.isk isk =_=